Infokommunikáció

Mindennapi életünket gyökeresen megváltoztatta az informatika forradalma. A számítógép és az internet elterjedése nem hagyta érintetlenül a vállalkozások világát sem, még ha többségük alaptevékenységére közvetlenül nem is volt hatással. A gazdasági folyamatok nagy részére azonban igen: más megvilágításba került az adminisztráció, a beszerzés és értékesítés, a cégek és a partnerek közötti kommunikáció, a szakmai információk begyűjtése, a tudás és a know-how megszerzése.

 

Okostelefonos piacterek

Nem ülhetünk egész nap az irodában, de útközben is előfordulhat, hogy be kell tekintenünk a cég levelezésébe, raktárkészletébe, meg kell mutatnunk egy ügyfélnek néhány árut. Erre a legjobb eszköz az okostelefon, amelyen javarészt futtathatók a korábban említett irodai szoftverek. A mobilplatformok saját app store-okkal, azaz piactérrel rendelkeznek, több százezer alkalmazás közül választhatunk, ezeket okostelefonra, táblagépre telepíthetjük.

Az alkalmazások kiválasztásakor a bőség zavarával kell megküzdenünk: találhatunk ingyeneset, fizetőset, egyik ebben erősebb, másik abban. Alkalmazásokkal szinte minden táblázatkezelési, szövegszerkesztési feladatot meg lehet oldani, bár a billentyűzet és az egér hiánya okozhat gondokat. A nagy választék miatt érdemes az interneten összehasonlító, tesztelő oldalakon megnézni, másoknak mi a véleménye a vásárolni, használni kívánt alkalmazásról, előzetesen pontosan megfogalmazva, hogy mit várunk el a programtól, mire van szükségünk.

Az okostelefonok térhódítása épp most zajlik, ha megtaláljuk a megfelelő alkalmazásokat, akkor a készülék rengeteg egyéb eszközt pótol. Nem kell magunkkal vinni fényképezőgépet, térképet, naptárt, órát, jegyzetfüzetet, zseblámpát, de bizonyos korlátok mellett helyettesítheti a faxot, a fénymásolót vagy a szkennert is.

Az internet ára

A vezetékes, illetve mobilinternetes csomagok kínálata hatalmas, döntés előtt célszerű tájékozódni, melyik szolgáltató mit tud nyújtani és mennyiért. A három legfontosabb szempont a sávszélesség, a lefedettség és az ár. A szolgáltatók honlapján bőséges információt találhatunk, de érdemes független intézmény összehasonlító adatait is megnézni.

Ilyen például a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) által üzemeltett Tantusz portál, ahol a cég kitöltheti, mire és hogyan szeretné használni a szolgáltatást, és így „személyre szabott” információkhoz juthat. Az oldal hátránya, hogy pillanatnyilag csak a lakossági tarifákat jeleníti meg.

Az internetes előfizetésekhez árukapcsolásként a szolgáltatók kínálni szoktak eszközöket is, általában olcsóbban, mint amennyiért a piacon beszerezhetők. Így juthatunk kedvezményes áron például routerhez vagy modemhez a vezetékes szolgáltatóktól, okostelefonhoz vagy laptophoz a mobilszolgáltatóktól.

Felhőben lévő adatok

Felhő alapú szolgáltatásnak (angolul cloud computing) nevezzük azt, amikor a cégnél csak néhány számítógép található, és minden alkalmazást egy fizikailag távol lévő szolgáltatótól bérelnek. A vállalat adatait sem a cégnél tárolják, hanem egy távoli szerveren, adott esetben mi nem is tudjuk, hol. Ehhez a távoli szerverhez az interneten keresztül férhetünk hozzá, ahogy a szakalkalmazásokat is így érhetjük el.

A felhő olcsóbb, rugalmasabb, és – bármily meglepő – sokszor biztonságosabb, mint a saját céges infokommunikációs rendszer kiépítése, üzemeltetése. A felhőt kínáló cégnek azonban ki vagyunk szolgáltatva, hiszen minden adatunk náluk van, ezért nagyon körültekintő módon kell őket kiválasztani. (Egyébként a magánéletünkben sokszor használunk felhőt, még ha nem tudatosan is. Ha például a fényképeinket nem a saját gépünkön, hanem egy másik tárhelyen gyűjtjük, máris felhő alapú szolgáltatást vettünk igénybe.)

A felhőszolgáltatások rendkívül kényelmesek. Nem kell saját informatikust alkalmaznunk, figyelni a programok verziószámára, frissítésére. A felhőn mindig a programok legújabb verzióját találjuk, mindig az épp hatályos jogszabályok szerint működnek. Kényelmes, hogy nem vagyunk az irodához kötve, a felhőben lévő céges adatainkhoz, levelezésünkhöz bárhonnan hozzáférhetünk. Nem kell attól tartanunk, hogy vállalati tárhelyünk szűkösnek bizonyul, hiszen a felhő tárhelye gyakorlatilag végtelen. Nekünk más dolgunk nincs, csak használni a szolgáltatást, és fizetni érte havonta a számlát.
Az Eurostat legfrissebb adatai szerint 2014-ben Magyarországon a lakosság 76 százaléka használja rendszeresen az internetet. Ha a lakosság interneten tájékozódik, kommunikál, sőt vásárol, azt nem hagyhatja figyelmen kívül egyetlen vállalkozás sem. Erre is igaz, hogy aki kimarad, az lemarad. Aki nincs jelen árujával, szolgáltatásával az interneten, az kis túlzással nem is létezik, vagy legalábbis potenciális ügyfelei döntő többsége számára nem létezik.

Ha tetszik, ha nem, versenytársaink élnek a modern infokommunikációs eszközökkel, használnak laptopot, okostelefont, személyi számítógépet, tabletet, így mi sem tehetjük meg, hogy nem veszünk tudomást ezekről. Versenyképtelenek lennénk az internet napra, percre kész hírei nélkül, és nem tehetjük meg, hogy nem juttatjuk el szolgáltatásaink, termékeink reklámját az interneten keresztül vásárlóinkhoz, ha a konkurencia ezzel a módszerrel a világ legtávolabbi zugába is eljuttatja a sajátját. A vállalkozói szféra verseny, ahol nem döcöghetünk Trabanttal, miközben a versenytársaink Ferrarit használnak.


Forrás: Magyar Infokommunikációs jelentés – Bell Research (2013)

Az internet egyszerűsíti az üzleti élet több szegmensét is: olcsóbban, sorban állás és felesleges utazgatás nélkül lehet hivatalos ügyeket intézni, szakmai információhoz jutni, kapcsolatot tartani kollégákkal és üzleti partnerekkel – nem utolsósorban pedig az internet egy nagy piactér, ahol vásárolni és értékesíteni is lehet. Korábban elengedhetetlen volt a vevő és eladó fizikai találkozása, ma ez már nem így van. Az internet világában megtekinthetjük akár a több ezer kilométerre lévő árut is, biztonságos módon kifizethetjük, majd a posta vagy csomagküldő cég segítségével átvehetjük. Ez mind a vevő, mind az eladó előtt lebontja a földrajzi korlátokat, olyan piacokat kínálva az eladóknak, szolgáltatóknak, amelyekről korábban álmodni sem lehetett.

Lényeges eleme az internet használatának a gyors hozzáférés a legfrissebb szakmai hírekhez, valamint a kapcsolattartás a szakmai partnerekkel és az ügyfelekkel. Elképzelhetetlen úgy intézni egy cég ügyeit, hogy nem vagyunk tisztában a piaci környezettel, versenytársaink helyzetével, a vevők elvárásaival. Aki korábban az újságokban közölt előző napi hírek alapján hozott üzleti döntéseket, az ma, az internetnek hála, azonnal képes reagálni a gazdasági élet legapróbb rezdüléseire is. Információit megoszthatja partnereivel, bekapcsolódhat szakmai vitákba, bővítheti ügyfélkörét. Ehhez arra is szükség van, hogy céges weboldalát folyamatosan frissítse, illetve hogy jelen legyen közösségi oldalakon, így is tartva a kapcsolatot a beszállítóival, ügyfeleivel, partnereivel.

Az információáramlás, a kapcsolattartás és az értékesítés, beszerzés megváltozása mellett az internet megreformálta a hivatalos ügyintézést is. Ma már nem kell sorba állnunk a postán adóbevallási határidő előtt, nem kell sorszámot húznunk a bankfiókban, nem kell feltétlenül borítékba tenni és futárral elküldeni a számlákat. Az e-közigazgatás lehetővé teszi az elektronikus adóbevallást, interneten utalhatunk át pénzt, az elektronikus számlázási rendszerek segítségével számítógépen küldhetjük a hivatalos számlákat is. Ezzel rengeteg idő, ezáltal pedig pénz takarítható meg. Az internet lehetőséget nyújt távmunkára is, ekkor a dolgozónak be se kell mennie a céghez, otthonról végezheti a munkáját. Ezzel a munkavállaló utazási időt és költségeket, a munkaadó irodai kiadásokat takaríthat meg.

Attól nem kell tartani, hogy egy vállalkozás informatikai hátterének kialakítása horribilis költségekkel járna. Kínálati piac van e téren, sok ingyenes szolgáltatást lehet igénybe venni, de általában is viszonylag olcsón juthatunk megbízható informatikai szolgáltatáshoz. Ezek közül az egyik legkorszerűbb a felhő alapú szolgáltatás, valamint az olyan alkalmazások, amelyek egyszerre a cég több gépén is elérhetők, így lehetővé teszik a csoportmunkát.

Technikai alapok

A fentiek bizonyították, hogy ma már egyetlen vállalkozás sem működhet számítógép nélkül, ha máshoz nem, adózáshoz, szerződéskötéshez, számlázáshoz biztosan szükség lesz rá. Nézzük meg azt is, hogy a mindennapi munkavégzésben milyen programok segítenek, hogy kiigazodjunk a raktári nyilvántartásban, megoldhassuk a logisztikai problémákat, webshopban kínálhassuk ügyfeleinknek áruinkat, szolgáltatásainkat.

Minden vállalkozás kénytelen irodai munkát végezni, levelet írni, adatokat rendszerezni, számlázni. Amire biztos, hogy szükség lesz, az egy szövegszerkesztő és egy táblázatkezelő szoftver. Ezenfelül az irodai adminisztrációt jelentős mértékben megkönnyíti, követhetőbbé teszi egy-egy adatbázis-kezelő, útnyilvántartó, könyvviteli vagy számlázási szoftver. Szövegszerkesztőből, táblázatkezelőből több teljesen jogtiszta, ingyenes programot is találhatunk, de a többi program beszerzése is megoldható egy kisvállalkozás számára mai áron 20-60 ezer forintból, ami nem túlságosan borsos összeg.

Egy-egy irodai szoftvert fix összegért is meg lehet vásárolni, ez esetben szabadon használhatjuk, de a frissítésekről, karbantartásról nekünk kell gondoskodnunk. Létezik azonban egy másik megoldás is, ezt angolul Saasnek (Software as a Service) hívják, magyarul ez a  „szoftver mint szolgáltatás”. Ekkor nem vesszük meg a programot, hanem havi bérleti díjat fizetünk a használatáért és a szolgáltató cég nyújtja a szervizt, a frissítést, karbantartást, jó esetben tárolókapacitást is ad.

A számítógép és a programok megléte szükséges, de nem elégséges feltétel, internetkapcsolat nélkül mindez nem sokat ér. Kétféle hozzáférési mód közül választhatunk: beköttethetünk vezetékes internetet (telefon- vagy kábeltévé-hálózat segítségével), illetve használhatjuk a vezeték nélküli (mobilhálózat) megoldást. Előbbi esetben is szó lehet WIFI-ről, hiszen az irodába érkező vezetékes internet jeleit egy routeren keresztül több számítógépnek vagy laptopnak lehet drót nélkül továbbítani. Az utóbbi esetben a mobiltelefon működik routerként, ehhez kapcsolódhat a többi készülék vezetékkel vagy anélkül.

A vezetékes internetes csomagok olcsóbb kínálatára jellemző a kisebb sávszélesség. Azoknak a vállalkozásoknak ajánlható, ahol csak kevés számítógép dolgozik és ezeket információszerzésre, üzleti levelezésre használják, nincs szükség nagyobb fájlok le- és feltöltésére. Azoknak a cégeknek viszont szűkös lesz a vezetékes ADSL-szolgáltatás, amelyeknek a napi gyakorlatában szükség van nagy terjedelmű fájlok használatára, esetleg hosszabb távon tervezik a Saas vagy a felhőalapú szolgáltatások igénybevételét. Nekik érdemes nagyobb adatforgalmi igényt is kielégítő nagyobb sávszélességet nyújtó csomagot keresni. A paraméterek között nemcsak a letöltési, hanem a feltöltési sebességet is meg kell nézni.

Ha üzleti internetes csomagot veszünk, abban nagy valószínűséggel kínálnak egy vagy több domain lehetőséget is (például www.cegnev.hu). Ez teszi lehetővé, hogy a cégnek saját honlapja legyen. A csomagban szerepelni szokott néhány céges e-mail-cím is (például vezeteknev.keresztnev@cegnev.hu), valamint egy átlagos kisvállalkozás forgalmához mért, nem túl nagy tárhely. Ezek költsége nem túl magas, egy ötfelhasználós céges mailszolgáltatás már évi pár ezer forintból kijön, a domain üzemeltetése sem kerül ennél többe. A domain kiválasztása előtt meg kell győződni arról, hogy nem foglalt-e az elképzelt név. Ezt a http://www.domain.hu/domain/szabad-e/ oldalon lehet megtenni.

 Ha üzleti tevékenységünk közben sokat kell utaznunk vagy a munkavégzés több helyen zajlik, akkor a vezetékes szolgáltatás helyett ajánlható a mobilinternet előfizetése. Ezt okostelefon vásárlásakor a telefonos cégek fel is kínálják, itt is érdemes alaposan tájékozódni, mielőtt döntenénk.

A mobilszolgáltatások legsebezhetőbb területe a lefedettség, pontosabban annak hézagai. Manapság a harmadik generációs (3G) mobilinternet gyakorlatilag az ország minden pontján elérhető valamelyik szolgáltató jóvoltából. Az előfizetési szerződés előtt tájékozódjunk, hogy vállalkozásunk székhelyén, telephelyén milyen sebességre és stabilitásra számíthatunk, erről felvilágosítást tudnak nyújtani a mobilcég ügyfélszolgálatán, de megtalálhatók az adatok a honlapjukon is. Sávszélesség tekintetében verhetetlen a negyedik generációs (4G) mobilinternet, elérhetősége azonban jóval csekélyebb, így elsősorban a nagyobb városokban használható.
 
A mobilkapcsolatok számos előnye mellett meg kell említeni, hogy kevésbé stabilak, mint vezetékes társaik. Számolni kell sok zavaró tényezővel is: például gondot okozhatnak az irodaházak üvegfalai, a régebbi építésű irodák vastag falai, de rossz hatással lehet a mobilnetre az időjárás is. Ha egyszerre sokan akarják használni a mobilhálózatot, az túlterheltséghez vezet, amitől nagyon lelassulhat a net. Miért érdemes mégis általában elgondolkodni a mobilinternet-előfizetésen? A legfontosabb, hogy nem vagyunk helyhez kötve, otthonról, egy kávézóból, vagy akár a villamosról, metróról is intézhetjük a cég ügyeit. A vezetékes hálózatok ma még biztonságosabbak, alkalmasabbak nagy adatforgalom lebonyolítására, de csak idő kérdése, hogy a mobilkínálat minden téren fel tudja venni a versenyt a vezetékes hálózattal.

Összegezve: ha vállalkozásunk működtetéséhez nagy adatforgalom lebonyolítására van szükségünk, akkor ma még mindenképpen a vezetékes kínálatokat érdemes megnézni. A mobilszolgáltatók ajánlatai azonban egyre versenyképesebbek lesznek ezen a téren is. Kiegészítésként már most is kössünk szerződést mobilszolgáltatóval, hogy irodán kívül is tudjuk interneten intézni ügyeinket.

Mire használható az internet?

Online kommunikáció
A fentiek fényében már nem kell nagyon bizonygatni, hogy ma egy cég vagy vállalkozás nem létezhet internetes megjelenés nélkül. Ennek számos formája lehetséges, de egyik sem kizárólagos, akár mindegyiket is megpróbálhatjuk. Az viszont elengedhetetlen, hogy az internetes jelenlét folyamatos legyen, mindig friss, naprakész, hiteles és érdekes információkat tegyünk fel.

Az online kommunikációs megjelenési formák a következők:
  • Céges honlap, weboldal
  • Közösségi felületek
  • Blog
  • Hírlevél

Céges honlap, weboldal

Weboldalt készíteni nem könnyű, pontosabban jó weboldalt készíteni nem az. Ha túl sablonos, akkor nem tűnik ki a többi cég honlapja közül, ha túl extrém, akkor nem biztos, hogy eligazodnak rajta az érdeklődők. Megcsinálhatjuk a weboldalunkat saját magunk is, ingyenesen elérhető modulokból, de nem érdemes. Jobb megbízni egy hivatásos webfejlesztő céget, nekik gyakorlatuk van benne, megtervezik, felépítik, üzemeltetik, karbantartják az oldalt. Ha mégis magunk készítenénk és fejlesztenénk honlapunkat, akkor olyan tartalommenedzsment-rendszert (CMS-t) válasszunk, amelynek szerkesztői felülete átlátható, könnyen és jól kezelhető.

Minden weboldal alapja az egyszerű, jól átlátható menürendszer, ezzel lehet eljutni azokhoz a strukturált információkhoz, amelyeket a vállalkozás meg akar osztani az érdeklődőkkel. Be kell mutatni a céget, az alapítókat, a tulajdonosokat, fel kell tüntetni minden elérhetőséget, hogy kapcsolatba tudjanak lépni velünk az oldal látogatói. Részletesen be kell mutatni, milyen árukat, szolgáltatásokat kínálunk, ezekhez fotókat is érdemes csatolni. Szerencsés, ha a cég vezetőiről is felteszünk képet, mert sokkal nagyobb a bizalom az ügyfél részéről, ha tudja, kit keressen.

Elsőként természetesen a magyar nyelvű honlapunkat hozzuk létre, de tudni kell, hogy az interneten a világ bármely pontjáról elérhető a weboldalunk. Ha külföldi partnerekkel is szeretnénk együtt dolgozni, szeretnénk áruinkat, szolgáltatásainkat a határon túl is értékesíteni, akkor nem elég a magyar nyelvű tartalom. Az üzleti élet nyelve az angol, ezért angol nyelvű honlapot mindenképpen érdemes szerkeszteni. Ha az osztrák vagy a német piacot szeretnénk meghódítani, akkor a magyar és az angol mellett németre is le kell fordítanunk a tartalmakat, ha Olaszországot célozzuk meg, akkor olaszra, és így tovább. Amikor elkészül az idegen nyelvi változat, a felső menüsor jobb vagy bal oldalán fel kell tüntetni a nyelvválasztás lehetőségét, ezt egy ország nevének rövidítésével vagy zászlóikonjával szokták jelezni. Ha vállalkozásunk alapvetően külföldi piacokon szeretne érvényesülni, akkor kevés lehet a domain név végén található „.hu” kiterjesztés, ajánlott az „.eu” és/vagy a „.com” kiterjesztésű domain nevet is lefoglalni.

Nem szabad elfelejteni: a honlapunkat azért készítjük, hogy minél többen látogassák. Ahogy nő a látogatók száma, úgy válik szükségessé egyre nagyobb szerverkapacitás, online tárhely. Természetesen erre is kínálnak megoldást a különböző cégek, érdemes hozzájuk fordulni, ha már nagyjából látjuk, hogyan működik a weboldal, milyen igények merülnek fel használata során.

Közösségi felületek

A honlapok mellett egyre nagyobb teret nyernek az üzleti életben is a közösségi oldalak. Ezek sokkal közvetlenebb kapcsolattartást tesznek lehetővé a már meglévő, illetve a megnyerni kívánt ügyfelekkel. Több ilyen oldal közül választhatunk, azt kell eldönteni, melyiken lehetnek jelen a célcsoportunknak tekinthető emberek, és ott kell nekünk is megjelennünk, folyamatos aktivitást kifejtenünk. A jól kiválasztott közösségi oldalakon nagyon sok potenciális ügyfélhez tudunk eljutni, az ottani aktivitásunk jó referenciaként is szolgálhat. Ez egyben felelősséggel is jár, hiszen rögtön kapunk visszajelzést az általunk feltett hírekről, képekről. Nem mindegy, milyen az imázsunk az adott oldalon: ha egy-egy cégvezető magánemberként nyilvánul meg, azt is a vállalkozáshoz fogják kötni. Vegyük azonban figyelembe, hogy bár rengeteg emberhez el lehet juttatni információkat cégünkről, egy adott közösségi médiát nagyjából homogén olvasótábor keres fel, ezért nem ajánlott, hogy csak egyen legyünk jelen, mert nem lesz teljes körű az elérésünk.

A közösségi oldalak használata ingyenes (ez nagy előny a honlapok fenntartásával szemben), de a profil kialakítása, az állandó, aktív jelenlét szinte egy teljes alkalmazott munkaidejét lekötheti. Ezt a terhet is átvehetik tőlünk profi cégek, de azoknak is fizetni kell.

A közösségi oldalak szerepe a vevőkkel, ügyfelekkel, üzleti partnerekkel való közvetlen kapcsolattartás, de ne feledkezzünk meg arról, hogy felértékelődtek a munkaerőpiac szereplőinek körében is. Ha egy cég állásinterjúra vár valakit, ma már első dolga, hogy utánanéz az illetőnek valamelyik közösségi oldalon, de ugyanezt teszi a jelentkező is a cég ott megjelenő profiljával. Márpedig az első benyomásnak óriási a szerepe.

Blog

A közvetlen kapcsolattartást, a személyes hang megütését teszi lehetővé a blogszférában való megjelenés is. Blogot, azaz internetes naplót írni lehet a cég saját honlapján, de megjelenhetünk vele akár a nagy hírportálokon is. A blogírás lehetőség, ha jól csináljuk, lényegesen több emberhez juthat el üzenetünk, mint honlapunk útján, ahová csak véletlenszerűen kerülnek az érdeklődők.

Többféle blog létezik. A személyes blog a vállalkozás vezetőinek magánéletével, mindennapjaival foglalkozik, beszámol gondjaikról, eredményeikről. Előnye, hogy emberközelbe hozza a céget, de ügyelni kell, hogy ne írjunk le olyasmit, amivel később esetleg vissza lehet élni. A tematikus hírblog a vállalkozás ágazatának híreit dolgozza fel, elemzi, beszámol termékekről, szolgáltatási területekről. Ilyenkor nem a személyesség a jellemző, hanem a szakértelem. A blog – akár személyes, akár tematikus – csak akkor ér valamit, ha sokan ismerik az elérhetőségét, ha gyakran frissül, és ha az olvasók érdeklődésének megfelelő híreket, eseményeket tartalmaz. Ahhoz, hogy kiemelkedjen a blogok tengeréből, fontos, hogy legyen egyéni stílusa. Külső információk említésekor pedig mindig fel kell tüntetni a forrást, különben a többi blogger hamar kiközösíti az etikett ellen vétőt.

Hírlevél

A céges hírlevélnek akkor van értelme, ha van egy olyan kör, amelynek heti, havi rendszerességgel friss információkat tudunk nyújtani. A frissességnek nagy a jelentősége, mert olyan sebességgel terjednek a hírek, hogy nem állhatunk elő többnapos információval.

A hírlevelek legnagyobb problémája az, hogy előre össze kell gyűjteni az információink iránt érdeklődőket, mert Magyarországon a törvények értelmében csak a címzettek előzetes hozzájárulásával lehet ilyen leveleket küldeni (ezt angolul „opt-in” vagy „permission” alapú megoldásnak nevezik). Ennek hiányában hírlevelünket kéretlen reklámüzenetnek, azaz spamnek minősítik. Már az is törvénybe ütközik, ha valakit e-mailben kérdezünk meg, hogy küldhetünk-e neki a jövőben hírlevelet. Kivételt jelentenek viszont az olyan céges mailcímek, amelyek nem köthetők konkrét személyekhez – ilyenek az info@ vagy a kontakt@ kezdetűek –, ezekre nyugodtan küldhetünk hírlevelet előzetes hozzájárulás nélkül is.

Üzleti tevékenységek az interneten
A kapcsolattartás, információközlés mellett a cég számos tevékenységét lehet az internet segítségével végezni. Ezek közül a következőkről fogunk bővebben írni:
  • Információgyűjtés
  • Beszerzés és értékesítés
  • Elektronikus banki szolgáltatások
  • E-közigazgatás
  • E-learning
  • Távmunka

Információgyűjtés

Manapság egy cég számára az interneten áll rendelkezésre a legtöbb információ. Minden ágazatnak, területnek megvannak a saját gyűjtőoldalai, portáljai, fórumai. Aki egy adott területen dolgozik, hamar megtalálja azokat, ahol folyamatosan nyomon követheti szakmája eseményeit, hozzá tud szólni a témákhoz. Az internetes tájékozódás előnye, hogy a lehető leggyorsabb, hátránya, hogy nem ellenőrzött, tehát nem biztos, hogy hiteles. Ezért alaposan meg kell nézni, hogy egy-egy információ milyen forrásból származik – akkor higgyünk el valamit, ha legalább két, egymástól független helyről értesülünk róla. Azért kell hangsúlyozni az egymástól független forrást, mert az internet sajátossága, hogy egy-egy hír (ami kacsa is lehet) pillanatokon belül bejárja a világhálót úgy, hogy egymástól veszik át a portálok, kritika nélkül. Előbb-utóbb megismerjük a vállalkozásunkkal kapcsolatos releváns információkat tartalmazó, megbízható oldalakat. Olyan hihetetlen mennyiségű adat, hír található az interneten, hogy képtelenség még a minket érdeklő oldalakat is nyomon követni. Ezért hozták létre a hírgyűjtő oldalakat, illetve az olyan internetes szolgáltatásokat – az úgynevezett RSS oldalakat –, amelyeknél a felhasználó maga döntheti el, milyen kulcsszavak segítségével állítja össze saját hírfolyamát.

Vállalkozásunknak az is hasznára lehet, hogy láthatjuk, konkurenseink milyen honlapokat hoznak létre, mely közösségi oldalakon jelennek meg, hogyan kommunikálnak ügyfeleikkel, üzletfeleikkel, milyen megoldásokat találnak az üzleti életben felmerülő problémákra.

Beszerzés és értékesítés

Az internetes vásárlás Magyarországon is terjedőben van. Nagy előnye, hogy nem kell boltról boltra járni, hogy megtaláljuk, amit keresünk, pontosabban, ezt a neten tesszük meg. A céges vásárlások esetében sincs ez másképp, beszerzéseinket egyszerűen, könnyen és gyorsan intézhetjük a világhálón, megrendeljük a termékeket és vagy átutalással fizetünk, vagy szállításkor készpénzben. Az értékesítés szintén leegyszerűsödött az internet megjelenésével. Eladóként csatlakozhatunk már meglévő értékesítési felületekhez, de saját webáruházat is létrehozhatunk. Utóbbira ugyanaz érvényes, mint a weboldal építésére: csinálhatjuk magunk is, akár ingyen beszerezhető internetes motorok segítségével, de a nagyobb siker érdekében érdemes ezt is profi szakemberekre bízni, valószínűleg behozza a költségeit.

Elektronikus banki szolgáltatások

Az egyéni vállalkozókat leszámítva minden vállalkozásnak kötelező induláskor bankszámlát nyitnia. Ezekhez a bankszámlákhoz a bank különféle online szolgáltatásokat is kapcsol, amelyeket érdemes figyelembe venni, amikor eldöntjük, melyik bank melyik számlacsomagját választjuk. A bankfiók személyes felkeresése nemcsak időigényes, de drágább is, mint online intézni az átutalásokat, egyéb banki tevékenységeket.

Ma már szinte minden banki művelet elvégezhető otthonról vagy az irodából az interneten keresztül. Percre pontos számlainformációt tudunk lekérni, és nem vagyunk a bankfiók nyitvatartásához kötve, akár éjjel három órakor is eszünkbe juthat valamit intézni (a nyitva tartási időn kívül leadott utasításainkat azonban csak a következő munkanap reggelén fogja a bank végrehajtani).

Általános félelem, hogy mennyire biztonságos az internetes bankolás. Erre nagy súlyt fektetnek a bankok, a „virtuális bankfiókban” azonosítóval és jelszóval védik a hozzáférést, és általában külön pár percig érvényes kódot küldenek az ügyfél előre megadott mobiltelefonjára, nehogy más is rendelkezhessen a pénzekről az érintetteken kívül. A bank hírnevének is árt, ha feltörik a rendszerét, ezért érdekük, hogy maximálisan garantálják a biztonságot. Ennek következtében az online bankolás a legbiztonságosabb szolgáltatásnak számít – annál mindenképp biztonságosabb, mint ha milliókkal sétálnánk ki-be.

E-közigazgatás

Nem csak a bankok esetében járunk jól azzal, hogy nincs szükség a személyes megjelenésre, ugyanez elmondható a hivatalos ügyintézésről is. E-közigazgatásnak nevezzük a világhálón keresztül elérhető közigazgatási szolgáltatásokat, beleértve mindenféle céges ügyintézést a cégbejegyzéstől kezdve az adóbevallásig. Ehhez nem kell különösebb tanulás, egy átlagos számítógépes ismerettel rendelkező ember minden további nélkül el tudja intézni online hivatalos ügyeit. Előnyei hasonlók az imént taglalt online bankoláshoz: nem kell bemenni a hivatalba, időpontot kérni vagy sorban állni, könnyebben átlátható minden és csökken a bürokrácia szerepe. A hivatali ügyintézésnek természetesen ugyanúgy megvan a díja, mint akkor, ha személyesen intézzük, viszont jelentős megtakarítást érhetünk el azzal, hogy kiszámíthatóbban és gyorsabban bonyolíthatjuk le az ügyeket.

E-learning

E-learningnek nevezzük az interneten lezajló tanulási folyamatot. Nagy előnye, hogy a hazai tanfolyamok mellett lehetőségünk nyílik beiratkozni a világ bármely táján található egyetem, oktatási intézmény kurzusára. Az interneten lehet tanulni pusztán a tudás elsajátítása érdekében, de találhatunk olyan képzéseket is, amelyek papírt is adnak. Személyes megjelenést ezek a tanfolyamok csak ritkán igényelnek, általában a vizsgák is az interneten zajlanak. Az egyre többet emlegetett life-long learninghez (egész életen át tartó tanuláshoz) is nélkülözhetetlen az e-learning.

Távmunka

Az internet lehetőséget ad távmunkások alkalmazására is, ez egyaránt jó lehet a munkaadónak és a munkavállalónak. Egy adott projekten dolgozó alkalmazottaknak nem kell mindenképpen egy időben egy helyen tartózkodniuk, megoldható a közös munkavégzés az interneten keresztül is. Vállalati értekezleteket is meg lehet tartani úgy, hogy a résztvevők akár a világ különböző pontjain is lehetnek. Hogy tudunk-e távmunkásokat alkalmazni, az nagyban függ attól, mivel foglalkozik cégünk. Az otthonról végzett tevékenység segítségével a munkaadó megtakarítást érhet el az iroda méretén, egy-egy munkaállomást többen is használhatnak, mert az ül le hozzá, aki épp bement, míg a kollégái otthonról dolgoznak. (Ezt a megoldást hívják desk sharingnek.) A távmunkában dolgozó alkalmazott pedig időt és utazási költséget takarít meg azzal, hogy nem kell bejárnia a munkahelyére mindennap. Az ilyen típusú munkavégzés különösen szerencsés akkor, ha egy munkavállalónak például kisgyereke születik vagy egy hozzátartozóját nem hagyhatja otthon egész napra. Az ilyen élethelyzetekben a munkavállaló teljesen kiesne a munka világából, a távmunka viszont lehetőséget biztosít számára, hogy továbbra is dolgozzon.