Munkaügy

A vállalkozások sikerességének, a vállalkozói célok megvalósításának egyik legfontosabb feltétele a megfelelő humán erőforrások megteremtése, a szükséges szakértelemmel rendelkező munkatársak felvétele, szervezeten belüli fejlesztése, motiválása és megtartása. Nagyobb szervezetekben külön szakmai csapatok (humánerőforrás-osztályok) foglalkoznak ezzel a területtel, a kisebb vállalkozások vezetői legtöbbször saját maguk oldják meg a feladatot. Bőséges szakirodalom, nagyszámú szolgáltató és számos állami intézmény is támogatja ezt a felelősségteljes munkát.

Szolgáltatások munkaadók számára

A Nemzeti Munkaügyi Hivatal fontos feladata a munkáltatók támogatása a megfelelő munkaerő megtalálásában. A hivatal Virtuális Munkaerőpiac Portál (VMP) elnevezésű online álláskeresési oldalán működteti azt a szolgáltatását, melynek fő célja, hogy a munkáltatók és a munkavállalók minél könnyebben, minél egyszerűbben egymásra találjanak. Az ingyenes, ellenőrzött, hiteles és online oldalakon több tízezer, szakmák szerint kategorizált, az álláskeresők által feltöltött önéletrajzzal várják a munkatárskereső cégeket.

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat a munkáltatókat a megfelelő munkaerő megtalálása mellett hasznos, a vállalkozást segítő információkkal, szolgáltatásokkal, pályázatokkal segíti.

A munkatársak megtalálását ezenkívül számtalan piaci szolgáltató is támogatja azzal, hogy az álláshirdetéseket helyi és országos nyomtatott újságok mellett sok internetes felületen megjelenteti. E szolgáltatók az egyszerű hirdetésen túl a beérkező önéletrajzok továbbítását, előzetes válogatását, illetve a szakemberek célzott keresését is vállalják, folyamatosan frissített adatbázisaik vannak, amelyeket a munkáltatók egyedi konstrukciókban (időszakra, szakmákra fókuszálva) vagy standard szolgáltatásokként is igénybe vehetik. Ezekről bővebben ITT olvashatunk.

Munkatársak felvétele

A vállalkozások vezetőinek legtöbbször konkrét elképzelésük van arról, hogy milyen piaci szereplők között, milyen szabályozási környezetben és milyen üzleti elvárások mentén, milyen gazdasági lehetőségekkel és pontosan mely tevékenységekkel működtessék cégüket. A cég tevékenységeiben megjelenő feladatokat a legkülönbözőbb kompetenciákkal rendelkező munkatársak tudják eredményesen ellátni. Ezért fontos a munkatársak felvételét megalapozó tervezés. Ennek során a feladat ellátásához szükséges kompetenciákat és erőforrásokat átgondolják, feladatmunkakörökbe foglalják, majd ezek alapján meghatározzák a felvenni kívánt szakemberek számát, tapasztalatát, speciális képzettségeit.

A megvalósítás lépései:

  • a lehetséges információs források mozgósítása: ismerősök, kollégák ajánlásai, álláshirdetések megjelentetése, illetve más – elsősorban internetes – szolgáltatások igénybevétele;
  • a jelöltek válogatása az előzetesen megfogalmazott követelmények alapján, az önéletrajzok elemzésével;
  • a kiválasztott jelöltek személyes megismerése az állásinterjúk során;
  • a jelöltek által megadott referenciák ellenőrzése;
  • megállapodás a feladatra kiválasztott jelölttel.

Ma a munkaerő-piaci információk legbiztosabb tere az internet: itt jelentkeznek a munkát kereső szakemberek, itt jelennek meg a munkaerőt kereső cégek álláshirdetései, itt tájékozódhatnak a munkáltatók az aktuális lehetőségekről. Az interneten a szükséges munkaerőt a leghatékonyabban aktív formában – azaz saját hirdetés megjelentetésével vagy adatbázisokba való betekintéssel lehet keresni. Az állásokkal kapcsolatos információk mindkét oldal számára nagyjából egy hónapig aktuálisak. Ennyi idő alatt általában az első kapcsolatfelvételig jutnak el a felek.

Az önéletrajzok alapján történő válogatásban a vállalkozások humánerőforrásokkal foglalkozó munkatársai, esetleg a vállalkozás vezetője, illetve ilyen típusú erőforrások hiányában külsős segítők vesznek részt. Az elvárásoknak való megfelelést (iskolai végzettség, munkatapasztalatok jellege és ideje, speciális tudás: nyelvismeret, informatikai felhasználói ismeretek stb.) tudják ellenőrizni.

Az állásinterjúra már az e szűrőn átesett jelöltek mennek, itt a személyes benyomások pontosítják a képet. Meg lehet győződni a jelölt kommunikációs képességeiről, személyiségének legfontosabb jellemzőiről, saját céljairól, motivációjáról, elvárásairól. A kölcsönös ismerkedés meghatározó pontja az interjú, ami tapasztalatot, odafigyelést, elfogulatlan értékelést igényel.

Hasznos a jelöltektől referenciákat kérni, érdemes az előző munkahelyekről vezetőt, kollégát megkérdezni a jövendő kollégával kapcsolatos tapasztalatokról. A referenciakérés során a szükséges diszkréciót biztosítva, a személyiségi jogokat tiszteletben tartva kell eljárni.

A sikeres felvételi eljárás befejező lépése a feladatokról, az elvárásokról, a juttatásokról és más, munkavégzésre vonatkozó körülményekről történő megállapodás. Mindennek írott keretet a munkaszerződés adhat, ami a későbbi együttműködés mellett az esetleges elválás korrekt menetét is rögzíti. A munkavállalóval kapcsolatos munkajogi tudnivalókról, kötelezettségekről ITT olvashatunk bővebben.

A munkaszerződések kötelező tartalmáról ITT tájékozódhatunk.